torstai 28. toukokuuta 2015

Waikiki Mint Palm Faux Wrap Dress

 Olen harrastanut verkkokaupoista tilaamista vuosikausia. Erityisesti kun paypal saapui elämääni ja siihen riittikin vain vanha kunnon visa elektron, olin myyty. Nyt saatoin tilailla ulkomailta ongelmitta, sillä pystyin luottamaan, että maksut hoituu varmasti oikealla tavalla. Kuitenkin kaikesta huolimatta tykkään eniten tilata Suomesta. Suomesta kun tilaat saat tuotteen kotiisi melko nopealla aikataululla, on mahdollisuus ottaa tuote laskulla, jolloin saat rauhassa tutustua tuotteeseen ja pistää vielä samana päivänä menemään postipojan mukana alkuperäiseen osoitteeseen jos tuote ei miellytäkään. Useimmiten tämä vaihto/palautus on ilmaista, toki verkkokaupan ehdoista riippuen. Tunnen kuitenkin monia ihmisiä, jotka tykkäävät silti tilata suoraan ulkomailta, koska yleensä kotimaan välikäsi ottaa vähän extraa itsellensä voittoa tuotteen toimittamisesta. Tottakai, tämähän on ymmärrettävä asia. Silti itsekin huomaan herkästi katsovani itse valmistajan sivuilla olevia hintoja ja "syyllistyväni" usein shoppaamaan suoraan heiltä edullisemmin. Sitten istuskellaan ikkunan äärellä odottelemassa, että postipoika tuo tuotteen kotiin 1-2viikon aikana. Yleensä katson vain eurooppalaisia sivustoja, koska haluan välttää viimeiseen saakka tullimaksut ja jättimäiset postikulut. Useimmiten tilaan englannista, saksasta, hollannista ja ruotsista. Ebayn kautta tilatessani olen myös ostellut pikkujuttuja kiinasta.

Suurinosa tilauksistani on mennyt erittäin mallikkaasti. Suomen päässäkin sattuu joskus virheitä, tulee väärä koko tai väri. Ei muuta kuin reklamaatiota ja tuote vaihtoon. No problem. Kerran tilasin huutonetin kautta kengät, jotka lähetettiin kiinasta. Meni kuukausi ja kenkiä ei näkynyt. Tein myyjälle ilmoituksen, hän lähetti uudet kengät jotka saapuivatkin sitten viikossa. No harm done. Tasan kerran tilasin ebayn kautta kaulakorun, joka maksoi 5euroa abouttiarallaa postareineen. Kyseinen koru ei koskaan saapunut. Mutta jos heitän nyt todella raa'an arvion, että noin joka sadas tilaus sisältää pikkuhämminkiä. Olen kuitenkin aina ollut 100% tyytyväinen. 

Noh, miksi sitten kirjoittelen tilaamisesta ulkomailla? Koska kaikesta huolimatta joskus tulee pieniä mutkia matkaan ja haluaisin nyt jakaa tämän erittäin hermoja raastavan mutkani. Tarkoitus ei ole lytätä ketään, ihan vain kertoa rehellinen mielipide ja fakta siitä, että aina ei vain asiat mene suunnitelmien mukaan. 

Tutustuin vuosi sitten pin-up kilpailun ohessa uuteen vaatemerkkiin nimeltä Dovima ja rakastuin heti. Doviman  vaatteet ovat elegantteja ja erittäin laadukkaita, ja heidän tuotteensa valmistetaan Englannissa. Vaikkakin heillä ei mikään suuri valikoima vaatteita ole, heidän palmukuviointinsa tuntui vaan olevan niin mun juttuni. Sain ensimmäisen Dovima mekkoni Pin-Up Finlandin kilpailusta lahjaksi vuonna 2014 (kuva alla). Tämän jälkeen ostin kynämekon ja playsuitin heiltä Pin-Up Garagen kautta.


Cece Bombshell Pin-Up Finland 2014  Finalist Photo
Make-up: Mia Sirén / VIP MakeUp Lounge
Hair: Joy Licious
Styling: Miss Coco de Noir
Clothes: Dovima
Waikiki Coral Palm Swing Dress / Pin-Up Garage
Hairflower: Curvelicious Jo-Jo
Photo: Tarja Petrell

Eräs ystäväni tilasi heiltä kerran suoraan pari playsuittia ja ajattelin sitten, että ehkä mä nyt voisin vielä yhden mekon heiltä tilata ja teen sen tilauksen suoraan Dovimalle. Mitä sitä nyt turhaan mitään välikäsiä ottamaan? Erityisesti kun mistään suomalaisesta liikkeestä ei kyseistä mekkoa löytynyt. Maaliskuun viimeisenä päivänä tein tilauksen ja maksoin sen tapani mukaan paypalin kautta. Se oli juuri palkkapäiväni joten tuommoinen aavistuksen liian iso summa meni vähän siinä muiden laskujen sivussa. Mietiskelin kyllä pari viikkoa uskallanko tilata, viitsinkö. Laadukkuudesta huolimatta mekko on kallis. Mutta valitettavasti mulla on se ongelma, että rakastun -haluan-ostan. Kun vain on mekkofriikki niin joskus se vain menee yli. Maksoin mekon, tarkistin että maksu meni ja kaikki oli ok. Adrenaliini ryöppy. Noin 1-2viikkoa ja mekko on mun! 


Photo: Valokuvaaja Ulla Nikula
MUAH: Cece Bombshell
Dress: Dovima Black Palm Pencil Dress / Pin-Up Garage


Pari päivää oston jälkeen selailin sähköpostejani tuttuun tapaan ja tutkiskelin pankkitiliä. Yhtäkkiä mulle valkeni, että jostain kumman syystä en ollut saanut itse myyjältä tilausvahvistusta mekon tilaamisesta. Paypal tapansa mukaan lähetti maksuvahvistuksen ja rahat oli tililtä mennyt kuin kuuluukin. Tarkistin myös roskapostikansion, joka ammotti tyhjyyttään. Tutkiskelin nettisivuja ja lähetin verkkokauppaan sähköpostia kysellen, onko tilausvahvistuksen lähettämättä jättäminen normaalia. Pari päivää meni eikä vastausta. Sitten siirryin facebookin puolelle laittamaan viestiä. 5 päivää vierähti ja sain ensimmäisen vastaukseni facebookin kautta. Mua pyydettiin antamaan koko tilauksessani ilmoittamani nimeni ja mitä tilasin. Kerroin tiedot. He lupasivat selvittää asian. Viikko vierähti ja odotelin yhä. Kirjoitin viestiä jälleen facebookkiin, että mites tilauksen kanssa etenee. Pari päivää vierähti ja toinen henkilö vastasi, että tilausta yhä etsitään. Ilmoittavat pian. Jahas. Tässä vaiheessa otin screencapsin maksusta sekä paypalin vahvistuksesta, että oman verkkopankkini ja laitoin ne tiedot heille. Jospas siitä olisi apua? Jälleen meni viikko. Kyselin kahdesti. Yhtäkkiä tuli vastaus, että johtajan kanssa etsitään, ilmotamme pian. Sain myös joltain johtohenkilöltä sänköpostiini tässä vaiheessa vastauksen, että tilausta etsitään. Ilmeisesti siis he eivät koskaan olleet sitä saaneet, tästä johtuen minäkään en saanut vahvistusta. En edes muista, kuinka moni eri ihminen etsi mun kadonnutta tilausta.. 4..5? Oma verenpaine alkoi tässä vaiheessa nousta kun aika kului eikä mitään löytynyt. 

Noh viikkoa myöhemmin (noin kuukausi odotusta takana) sain yhtäkkiä facebookissa viestin, että mekko toimitettu kuljetukseen, ilmoitathan kun saat sen. JES! 1-2viikkoa enää. Sitten olikin leikkaus ja mun kahden viikon sairasloma, jonka aikana rehellisesti unohdin koko mekon olemassaolon. Mutta kahden viikon aikana kukaan ei soittanut ovikelloa, postilaatikkoon ei ilmestynyt viestiä. Ei mitään. Kolme viikkoa vierähti siitä kun mekko olisi pitänyt postittaa. Tässä vaiheessa alkoi ilmestyä paniikki, että mitä jos se on palautunut jo lähettäjälle? Mitä jos se ilmoitus oli kadonnut. Soitin fedexille, koska tiesin heidän kuljettavan mekkoa. Ei tietoja löydy ilman seurantakoodia. No voihan.. Laitoin sähköpostia ja facebook viestiä, laitoin jopa instagrammiin, että nyt mä tarvin seurantakoodin kun mekkoa ei näy. Ei vastausta. No sitten ei auttanut kun soittaa Englantiin. Pienen sönkötyksen jälkeen ja monen odottelun jälkeen kävi ilmi puhelussa, että mun mekko ei oo ees vielä valmis! Sitä vasta tehdään ja todennäköisesti se postitetaan viikon kuluttua ja laittavat seurantakoodin, kun mekko lähee tulemaan. Kuitenkin facebookissa samaan aikaan joku laittoi viestiä, että yrittää selvittää, mitä mekolle tapahtui. Noh, odottelin sit peloissani vielä viikon ja tänään mekko sitten lopulta toimitettiin kotiin. Tadaa, tilaus tehty 31.3, mekko saapui 28.5. Enkä kyllä sanut seurantakoodia, eikä toimittjaa ollutkaan fedex. Onneksi paketin tuojalla oli mun puhelinnumero ja soitti tulevansa iltapäivällä toimittamaan pakettia.

Dovima Waikiki Mint Palm Faux Dress
(takana vilahtaa vähän makkaria, pahoittelen pientä sekasortoa)

Kaiken kaikkiaan vaikeuksien kautta voitoon. Olen tyytyväinen mekkoon siitä huolimatta, millaista kärsimystä sen olinpaikan selvittäminen oli. Tykkään todella paljon väristä ja olen hyvin tyytyväinen ettei tätä tarvitse edes lyhentää. Mustan kanssa olen pohtinut, onko lyhennys välttämätöntä, mutta korallin kellomekon vien lyhennettäväksi ja joudun myös kaventamaan mekkoa vähän. Toiseksi uskon, että en ehkä nyt vähään aikaan taida tilata mitään ulkomailta. Jotenkin jäi pikkuinen kammo, joten jatkossa taidan toistaiseksi tyytyä kyselemään suomalaisilta kauppiailta. 

Millaisia verkkokauppa kokemuksia teillä on? 

6 kommenttia:

  1. Minulla on vain hyviä kokemuksia englantilaisista kaupoista, PAITSI Lady Vintagelta, jossa ei ollut mitään muuta häikkää kuin se, että sain vääränvärisen mekon, tylli oli huonoa Kiina-laatua ja toinen mekko oli liian napakka, vaikka samaa mallia kuin toinen (mutta pitempi). No onneksi kaveri korjasi sen, mutta nyt olen huomannut helman olevan ommeltu juosten kusten ja lankoja löytyy sieltä täältä... Silti kaunis mekko, vaikka laatu tämän kanssa kusi.

    TopVintage on suosikkikauppani Hollannissa, sieltä tilailen, asiakaspalvelussa vastataan nopeasti, toimituskulut n. 9€ Suomeen. Vivien of Hollowaylta tilailen, postarit vähän enemmän olleet, mutta tuotteet on hyviä ja aina (suurinpiirtein) samankokoisia. Postituksessakaan ei viimeksi mennyt kuin 4pv. Torstaina tilasin ja tiistaina oli postissa. Olin mielissäni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kans tilannut Topvintagelta ja tykkään, että siellä on kyllä kaikki toiminut just niin kuin pitää. Jotenkin jäi nyt vaan tästä selkkauksesta kammo ja tuli pieni kynnys lähteä taas tilaileen ulkomailta.

      Vivien of hollowayltä haaveilen vaatteita! Oon vaan tosi epävarma niiden kokojen ja mittojen suhteen, kun ei oo mitään kokemusta heidän vaatteistaan. -.-'

      Poista
    2. Mitat vastaa aika hyvin niitä mitä on sivuilla ilmoitettu, paitsi koossa UK14, jossa rinnan pitäisi olla 91cm, vyötärö 71-73 ja lantio vapaa, on vyötärö kyllä pari senttiä ilmoitettua isompi/se joustaa, että jos putoaa vyötäröltä kokojen väliin niin mahtunee pienempikin, kun niissä on ne luut. Rintamuskin taisi olla himpun isompi, tietty riippyy millaiset rinnat/liivit on. Itsellä on rintamus pari senttiä pienempi kuin ilmoitettu mitta, mutta joudun käyttämään bombshell-liivejä, että täyttyy. Toisekseen puuvillaiset saattaa olla ihan aavistuksen väljempiä, koska nehän ei jousta samalla tavalla kuin puuvillasatiini.
      Vyötärö on itsellä hyvällä kohdalla, mutta jos on lyhyt selkä, niin saattaa olla himpun alhaalla.

      Laatu on VOH:illa hyvää, mutta mekkojen peseminen vaan tuottaa päänvaivaa, koska ei voi koneessa luiden takia pestä, että se on joko kuivapesu tai sitten joissain mekoissa käsipesu. En ole omiani uskaltanut pestä (tuuletan) vielä, mutta pitää katsoa uskaltaako tuota navynsinistä pestä käsin vai katoaako väri. Muut pitäisi onnistua, joten toivon ettei tuokaan menisi pilalle, koska kuivapesu on kohtuuttoman kallista.

      Poista
    3. Ok kiva tietää, kun normaalisti mulla ois tuo koko 14 mut kattelin että noi mitat siinä koossa menee vähän hassunlaisesti. Jos kerta niissä on vähän joustovaraa niin vois olla, että mahtuisin sittenkin vaatteeseen (toivossa on hyvä elää) :D

      Itse pesen kaikki vaatteet käsin, kun en omista pesukonetta, joten se ei onneksi tuota ongelmia. Olen kyllä kuullut, että eräs ystäväni pesi sellaisen kuivapesu mekon 40asteessa ja sille ei käynyt kuinkaan, kun pesun jälkeen asetteli omaanmuotoonsa kuivumaan. Toki se voi riippua materiaalista ja vaatteestakin uskaltaako kokeilla onneaan :D

      Poista
  2. Tuon sarjan mekkojen värit käy sinun omiin väreihin todella kauniisti!

    Oon itse hirveän epävarma tilaamaan ulkomailta kun pelkään että tilaus hukkuu matkalla eikä sitä löydy mistään. Oon kerran ehkä tilannut jotain Miss Fortunelta. Onneksi britit on yleensä loistavia asiakaspalvelijoita ja autttavat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Aiemmin en ois uskonut käyttäväni näin vahvasti kirkkaita värejä, mutta näihin olen ihastunut täysin eikä tule semmoista apua-mitä-mulla-on-päällä-fiilistä :D

      Britit ovat kyllä ihania! Oon itse englanninkielinen, mutta kun ne on niin yliystävällisiä, niin aivan hämmentyy kun yrität selittää asioita. Ja mun puhetapani on valitettavasti enemmän jenkkienglanti kuin brittienglanti. Loppupeleissä loppu hyvin kaikki hyvin! Se vain kun tilaus katosi iski pienoisen paniikin poikasen :D

      Poista

Leave a comment